Testy alergiczne

W Centrum Zdrowia SALUS wykonywane są TESTY ALERGICZNE z krwi. Krew do testów pobierana jest w punktach pobrań we wszystkich przychodniach SALUS.

Aktualnie wykonywanych jest 5 pakietów:

Testy alergiczne — profil pokarmowy - 20 alergenów

Testy alergiczne — profil wziewny - 20 alergenów

Testy alergiczne — profil 36 alergenów

Testy alergiczne — profil 54 alergeny

Sprawdź aktualne ceny - CENNIK

Informacje o metodach wykonywania testów z krwi

Testy na alergię z krwi

Badanie polega na oznaczeniu swoistych przeciwciał klasy IgE obecnych we krwi, powodujących reakcję alergiczne. W każdym profilu alergicznym EUROLINE (wziewnym, pediatrycznym wziewnym, pediatrycznym, pokarmowym, atopowym, jady owadów) są badane reakcje krzyżowe alergenów — NOWY MARKER CCD.

Kiedy należy wykonać badanie?

• Gdy pacjent przyjmuje leki przeciwalergiczne lub inne, które zaburzają wyniki testów skórnych.
  • U niemowląt i małych dzieci, ponieważ testy skórne dają fałszywe wyniki.
  • Gdy istnieje ryzyko nagłej zapaści naczyniowej i skurczu oskrzeli niebezpiecznych dla życia.
  • U chorych, u których nie można wykonać testów z powodu chorób skóry lub dermografizmu.

Jaki test EUROLINE polecić pacjentowi?
Czym się kierować przy wyborze testu serologicznego dla pacjenta?

1. ALERGENY WZIEWNE

W przypadku sezonowo występujących objawów związanych przede wszystkim z układem oddechowym oraz oczami (intensywny katar sienny, nieżyt nosa, kichanie, kaszel, duszności, świszczący oddech, zaczerwienienie i łzawienie oczu czy zapalenie spojówek) można podejrzewać, że przyczyną alergii są alergeny wziewne występujące w pyłku kwitnących roślin. Początek dolegliwości przypadający na koniec lutego może wskazywać na alergię na drzewa wczesnokwitnące: brzozę, olchę, leszczynę, natomiast zaostrzenie objawów w okresie od maja do lipca związane jest przede wszystkim z alergią na pyłek traw: tomki wonnej, kupkówki pospolitej, tymotki łąkowej, żyta.

Alergia na pyłek traw i drzew to jedna z najczęstszych przyczyn sezonowo występujących objawów alergii na pyłek roślin, czyli tzw. pyłkowicy. Objawy alergii na pyłek traw i drzew mają charakter sezonowy i są ściśle skorelowane z okresem pylenia – w przeciwieństwie do alergii na alergeny kurzu domowego oraz zarodniki grzybów, gdzie objawy występują przez cały rok.

Nasilenie objawów alergii na roztocze kurzu (Dermatophagoides pteronyssinus, Dermatophagoides farinae) występuje jesienią (wrzesień–październik), co jest związane z rozpoczęciem sezonu grzewczego i polepszeniem warunków bytowania roztoczy w mieszkaniach. Drugi szczyt obserwujemy na przełomie kwietnia i maja. Natomiast zaostrzenie alergii na grzyby, w tym pleśnie (Penicillium notatum, Cladosporium herbarum, Aspergillus fumigatus, Alternaria alternata), przypada na lato i jesień. Jest to czas, kiedy znacząco wzrasta stężenie uczulających zarodników grzybów w powietrzu. Idealnym badaniem w przypadku podejrzenia alergii wziewnej jest profil EUROLINE Wziewny. W swoim składzie zawiera aż 20 alergenów będących przyczyną alergii wziewnych w naszej populacji.

2. ALERGENY POKARMOWE

Całoroczne dolegliwości ze strony układu pokarmowego i skóry (wymioty, biegunki, ból brzucha, wzdęcia, zespół alergii jamy ustnej, pokrzywki, atopowe zapalenie skóry, wypryski skórne, świąd skóry, ale również napady astmy i obrzęk górnych dróg oddechowych) mogą wskazywać na alergię pokarmową.
Praktycznie każdy pokarm może być przyczyną alergii, jednak jak wykazały badania, za ok. 90% wszystkich przypadków alergii pokarmowych odpowiada zaledwie kilka alergenów nazywanych „wielką ósemką alergenów pokarmowych”.

Wśród nich znajdziemy: mleko krowie, jajko kurze (żółtko i białko), orzechy (np. laskowy), orzeszki ziemne, pszenicę, soję, ryby (np. dorsz), skorupiaki i owoce morza (np. krab). Profilem, który posiada w swoim składzie najważniejsze alergeny pokarmowe, jest EUROLINE Pokarmowy. Wykrywa on swoiste IgE przeciwko 20 najważniejszym alergenom pokarmowym. Obok alergenów związanych z tzw. wielką ósemką znajdziemy w nim dodatkowo: alergeny zbóż (mąka żytnia, ryż), warzywa i owoce (jabłko, kiwi, morela, pomidor, marchew, ziemniak, seler), migdały oraz drożdże piekarskie.

3. ALERGENY MIESZANE

Co jeśli pacjent wykazuje mieszane objawy lub nie jest w stanie precyzyjnie określić, kiedy występują? W takim przypadku idealnym wyborem są profile EUROLINE 54 i 36 alergenów.

4. PODSUMOWANIE

Testy EUROLINE obejmują bardzo szerokie spektrum alergenów, a dodatkowo każdy z nich zawiera pasmo CCD, czyli marker reakcji krzyżowych, bardzo pomocny przy ocenie wyników z wieloma dodatnimi pasmami alergenów zawierających reszty CCD, jak pyłek traw i drzew, warzywa i owoce.

Wydrukuj sobie ten artykuł

Jak długo są ważne wyniki badań?

Ok. 6-12 miesięcy, ponieważ w tym czasie dziecko uczulone na jeden alergen może uczulić się na kolejne alergeny, dlatego wskazane jest ponowne badanie.

Co oznacza dodatni wynik testu?

Znaczenie kliniczne ma tylko wówczas, gdy współistnieją wyraźne i pasujące do wyniku objawy.

Co to jest CCD?

Czasami wynik testu w kierunku alergii może być zafałszowany poprzez tzw. reakcje krzyżowe alergenów wynikające z podobieństwa ich budowy. Wówczas pacjent nie ma alergii na wiele substancji, ale otrzymuje dodatnie wyniki testu dla kilku alergenów. Najnowsze odkrycia naukowców pozwalają na wykrycie takich fałszywie dodatnich wyników za pomocą cząstki CCD (Cross-reactive Carbohydrate Determinant), która jest powodem powstawania reakcji krzyżowych.

Na wszystkich testach Profil EUROLINE, u każdego pacjenta badane są reakcje krzyżowe za pomocą markera CCD, co pozwala lekarzowi na precyzyjną interpretację wyniku i postawienie właściwej diagnozy.

Pliki do pobrania