okulistyczna

Poradnia okulistyczna

Poradnia Okulistyczna SALUS realizuje w ramach umowy z NFZ, czyli BEZPŁATNIE DLA PACJENTÓW dwa bardzo ważne programy lekowe:

• Leczenia wysiękowej postaci zwyrodnienia plamki związanego z wiekiem AMD. Choroba cechuje się występowaniem nieprawidłowych naczyń pod siatkówką.

Jedną z nowoczesnych metod leczenia wysiękowego AMD jest podawanie do ciała szklistego (tzw. iniekcje doszklistkowe) leków hamujących powstawanie patologicznych naczyń krwionośnych (tak zwane leki antyaniogenne). Leczenie to pozwala w ponad 90% zahamować postęp choroby, w tym w około 70% poprawić ostrość wzroku (zwykle o 1-2 rzędy na tablicy do badań).

Leczenie rozpoczyna się od fazy nasycenia w postaci jednego wstrzyknięcia na miesiąc przez 3 kolejne miesiące, po których następuje faza podtrzymująca, w czasie której należy co miesiąc kontrolować ostrość wzroku pacjenta.

Preparat należy podawać, jeśli u pacjenta wystąpi utrata ostrości wzroku przekraczająca 5 liter (na tablicy ETDRS lub jedną linię na tablicy Snellena).

Procedura podawania leku musi być powtarzana do czasu osiągnięcia całkowitego zaniku patologicznych naczyń, co stwierdza się wykonując OCT (optyczna tomografie oka) oraz w razie potrzeby angiografię fluoresceinową.

Program adresowany jest do osób w wieku powyżej 45 roku życia z objawami choroby.

• Leczenie cukrzycowego obrzęku plamki DME

U chorych na cukrzycę rozwijają się powikłania narządu wzroku w postaci cukrzycowego obrzęku plamki.

Plamka jest najbardziej wyspecjalizowaną i wrażliwą częścią siatkówki. Podwyższony poziom glukozy oraz inne zaburzenia metaboliczne powodują osłabienie ścian naczyń krwionośnych i ich przeciekanie, co skutkuje krwawieniami, wysiękami i obrzękiem siatkówki. Jeśli obrzęk wystąpi w plamce, to taki stan określany jest jako cukrzycowy obrzęk plamki (DME). Niektóre komórki siatkówki obumierają i zmiany stają się nieodwracalne.

Pierwszymi objawami cukrzycowego obrzęku plamki jest pogorszenie ostrości wzroku, falowanie, łamanie się linii prostych. Obrzęk plamki powoduje z czasem utratę centralnej części widzenia - pojawia się ciemna plama w środku pola widzenia.

Leczenie DME obejmuje z jednej strony leczenie cukrzycy, tj. wyrównanie metaboliczne, a z drugiej leczenie okulistyczne, czyli podawanie do ciała szklistego zastrzyków z leków zwanych inhibitorami czynnika wzrostu śródbłonka naczyniowego (anty-VEGF). Często konieczne jest również stosowanie steroidów w postaci iniekcji do gałki ocznej. Leczenie jest też kojarzone z laseroterapią.

DME bardzo często dotyczy nie tylko osób starszych, ale także młodych pacjentów - 40 proc. nie ma skończonych 40 lat życia.

Kwalifikacja do leczenia w obu programach oraz iniekcje doszklistkowe odbywają się w Poradni Okulistycznej SALUS w Słupsku przy ul. Zielonej 8. Zgłoszenia i rejestracja pod bezpośrednim numerem telefonu: 601 704 113 i 607 150 959.

Program realizowany jest przez bardzo doświadczony zespół lekarzy okulistów Centrum Zdrowia SALUS, m.in. Monika Olejniczak i Adam Karczewski.

Zakres usług Poradni Okulistycznej:

DIAGNOSTYKA OKULISTYCZNA (bezinwazyjna schorzeń rogówki, soczewki, siatkówki i ciała szklistego przy użyciu najnowocześniejszego sprzętu):

• komputerowa keratometria (inaczej topografia lub mapa rogówki), czyli badanie kształtu rogówki, wykorzystywane m.in. w chirurgii refrakcyjnej i diagnostyce takich nieprawidłowości jak: deformacje rogówki (powstałe w wyniku urazu lub po zabiegach); astygmatyzm i stożek rogówki.
  • pachymetria - pomocna w diagnostyce jaskry i nadciśnienia ocznego oraz kwalifikacji do laserowej chirurgii refrakcyjnej
  • SOCT – spektralna optyczna tomografia oka, umożliwiająca diagnostykę różnych stadiów AMD, otwory w plamce(najczulszej okolicy oka), zmiany oczne w cukrzycy, jak i użyteczna w diagnostyce neuropatii jaskrowej
  • zdjęcia dna oka
  • angiografia SOCT - obrazowanie przepływu krwi w naczyniach krwionośnych siatkówki
  • biometria OCT - pomiar długościo osiowej gałki ocznej
  • ultrasonografia oka - pozwalająca na diagnostykę zmian wewnątrz gałki, szczególnie w przypadkach braku możliwości oceny(wglądu) wnętrza gałki ocznej
  • YAG laser - stosowany w kapsulotomii tylnej w leczeniu zaćmy wtórnej powstałej po operacji zaćmy oraz iridotomii laserowej w jaskrze z wąskim kątem przesączania
  • IOL master - urządzenie pozwalające na bezkontaktowy pomiar długości gałki, głębokości komory przedniej i krzywizny rogówki oraz kalkulację mocy sztucznej soczewki wewnątrzgałkowej implantowanej w trakcie zabiegu usunięcia zaćmy

KONSULTACJE I LECZENIE OKULISTYCZNE:

• badanie ogólne oczu
  • kwalifikacja do leczenia operacyjnego z zakresu przedniego odcinka gałki ocznej (usunięcie zaćmy, chorzenia rogówki, zabiegi przeciwjaskrowe) oraz z zakresu chirurgii witreoretinalnej (odwarstwienie siatkówki, oczne powikłania cukrzycy, otwory siatkówki obwodowej i plamki, błony nasiatkówkowe, powikłania urazów gałki etc.)
  • diagnostyka schorzeń rogówki, soczewki, błony naczyniowej, siatkówki i ciała szklistego
  • komputerowa analiza wady refrakcji, dobór korekcji okularowej i aplikacja soczewek kontaktowych
  • bezkontaktowy pomiar ciśnienia wewnątrzgałkowego
  • ocena biomikroskopowa przedniego i tylnego odcinka gałki ocznej
  • gonioskopia- ocena kąta przesączania oraz pole statyczne pomocne w diagnostyce jaskry
  • panfudoskopia- ocena średniego i dalekiego obwodu siatkówki użyteczna w diagnostyce i leczeniu jej schorzeń
  • leczenie stanów zapalnych oka
  • plastyka powiek dolnych i górnych - zabiegi ambulatoryjne ze wskazań medycznych i estetycznych
  • Irydotomia laserem YAG w leczeniu jaskry
  • zamykanie kanalików łzowych zatyczkami hydrożelowymi w Zespole Suchego Oka
  • NOWOŚĆ - leczenie stożka rogówki - zabiegi Cross linking (tzw. sieciowanie włókien kolagenowych)

INIEKCJE DOSZKLISTKOWE

• INIEKCJE DOSZKLISTKOWE - tzw. terapia antyVEGF, stosowana w celu blokowania śródbłonkowych czynników wzrostu naczyń (VEGF). Zwiększenie ilości VEGF w wielu chorobach oczu może prowadzić do rozwoju nieprawidłowych naczyń krwionośnych i obrzęku siatkówki, skutkujących postępującym pogorszeniem widzenia. Podanie leku powstrzymuje rozwój choroby i zmniejsza obrzęk siatkówki.
  • Iniekcje wykonywane są BEZPŁATNIE na NFZ w ramach programów lekowych AMD i DME oraz odpłatnie.
  • Kwalifikacja do zabiegów wykonywana jest podczas konsultacji w Poradni Okulistycznej SALUS u lekarzy okulistów: Adama Karczewskiego, Moniki Olejniczak.
  • Rejestracja pod bezpośrednim numerem 601 704 113 lub oficjalną drogą przez Rejestrację (osobiście, telefonicznie, mailowo)

LECZENIE OPERACYJNE (w Szpitalu SALUS):

• laserowa korekcja wad wzroku (krótkowzroczności, dalekowzroczności, astygmatyzmu)
  • usunięcie zaćmy metodą fakoemulsyfikacji z wszczepem soczewki wewnątrzgałkowej, w tym renomowane soczewki
  • refrakcyjna wymiana soczewki - alternatywa dla korekcji laserowej - korekcja wad wzroku poprzez wymianę soczewki naturalnej na zaawansowaną technologicznie soczewkę sztuczną
  • schorzenia siatkówki - odwarstwienie siatkówki, otwory siatkówki, błony nasiatkówkowe
  • oczne powikłania cukrzycy (obrzęk plamki, proliferacje szklistkowo-siatkówkowe, krwotoki do ciała szklistego i trakcyjne odwarstwienie siatkówki)
  • powikłania wynikające z zamknięcia naczyń siatkówki( zakrzepy żył)
  • patologie ciała szklistego (krwotoki, zapalenia wnętrza gałki, zmiany pozapalne)
  • usuwanie ciał obcych wewnątrzgałkowych oraz chirurgia rekonstrukcyjna po urazach gałki ocznej
  • operacje usunięcia nadmiaru skóry powiek

Kadra lekarska